Tuesday 10 October 2017

apa itu sourdough??




assalamualaikum..

hai haiii...rinduuu nak berblog...weee...masa x menyebelahi kamii...harini baru berkesempatan setelah lama kita x update pape..huwaa..blog suam camnilah kan..hi hi hi

aku nak kongsi kat korang..ape yang aku sedang gila-gilakan sekarang.... SOURDOUGH (sd)!! eh apa tu sourdough? SOURDOUGH ni doh masam..bahasa yang paling senang paham sourdough ni mcm yis aka mauripan..tapi lebih sihat lagi menyihatkan....n nak tau kenapa aku cakap dia lebih sihat...sebab dia boleh mengurai gluten dalam tepung gandum yang kita suke sangat makan tu....supaya usus kita senang nak hadam/proses.. kan sihat tu..

dulu aku pon xtau apa sourdough ni tau..tapi sejak aqim eczema ni..banyak aku belajar n belajar...selain untuk die...kami sekeluarga pon dapat manfaat..alhamdulillah..^-^ Allah tahu ape yang terbaik buat kita..;)

jom cikidaaaauuttt pic-pic kat bawah ni...


Image may contain: text

ni cara-cara atau langkah-langkah nak menghasilkan stater sourdough..ikut step by step..kegigihan ini yang membawa kita kerah hidup yang lebih sihat..yeaayyh..

Image may contain: indoor and food

ni mase memula dulu..bende yang pertama aku nak buat pakai sourdough ialah cracker die...rangup! krup krap...

Image may contain: food and text

donut sd..

Image may contain: food and indoor

bun manis...memula aku xpercaya tau...dengan sourdough blh buat roti...rase die...bukanlah setanding roti2 kat kedai tu..tapi aku sure die sihat sedikit dari roti2 yang lain...:)setakat nak lepas craving abg aqim nk makan roti..aku rase ok kut...tp mommy adik2 pon makan sekali...adik dia siap cicah dengan madu asli..hi hi hi..

Image may contain: dessert and food

bun manis inti coklat..

Image may contain: food and indoor

cracker sd.perasa plain..next time kita buat perasa garlic plak..tapi kena amik mood..sbb nk menggelek die..amboi..makan cepat je abis..hehe..membuatnya memerlukan ketekunan maksimum!

Image may contain: food

pagoda...feveret anak2 ni...lepasni nak try yang sira...tuk cik husband kita..;)

Image may contain: food

mee carrot sd...ni kali ke dua aku buat mee pakai sd..5 jam proof bagi sd buat kerja...;)

insyaaAllah next time aku kongsikan resepi-resepi dari sourdough okay...nak sihat dengar nasihat..^^

sekian..daaaaa..babaiiii

p/s : doakan aku lebih tekun menulis entry2 di masa akan datang ok..ni aku kidnap internet opis..xpe bos aku lemah lembut orangnya...kikikikiki..

No comments: