Saturday 17 August 2013

::eczema...::

salam wbt...
before ni aku memang xpernah langsung nak kongsikan pasal ekzema ni....tetibe mendapat suggestion dari my SIL tuk letak entry ni dalam blog....lebih kepade berkongsi cerita la...coz anak aku memang menghidap ekzema dari umor 1 bulan...n now da berumor 3 tahun 13 hari....baru sambut birthday baru ni...saje nk bagi tau...hoho...macam2 perubatan da aku cube...xkire la kampung ke...moden ke...n bermacam jenis krim da yang aku cube....orang cakap kat situ ok...pegi...kat sini ok...pegi jugak...duit abis x kisah..janji anak chat....tapi still macam tu jugak...pernah sekali tu pegi berubat kampung....aku ingat lupe da name kampung tu....berubat menggunakan daun sireh....3 malam berturut aku pegi....akak yang mengubatkan tu kate...anak aku ni 'kenan'...ade la kot mase ngandung dulu aku tertegur ke...hubby tertegur sesuatu...tu yang kena pade anak....dalam percaye atau tak...aku percaye la jugak.....janji anak sihat....akak tu kunyah sireh sembur kat badan anak aku...abis satu badan die sembur....oh...memang agak menggelikan....aku telan2 je air liur....menahan...nak baik punye pasal...ikhtiar orang kate...tapi xjugak sembuh....cream usah cakap la...macam2 cream....tapi cream yang terbaik setakat ni yang pernah aqim cube elomet name die....tapi x boleh nak gune banyak...1x sehari...coz kandungan steroid die yang boleh menyebabkan kulit nipis....and aqua cream...yang ni memang dari dulu sampai sekarang aku pakai...die melembutkan kulit..ekzema ni sangat2 la sensitive....habuk,karpet(da lame aku buang),seafood antara yang aqim alah...n lagi 1 telor....sikit sentuh..alamatnye...memang xtido malam la jawabnye...kadang2 kalau aku terleka...die menggaru...sampai berdarah2...aduhai...kalau dulu mase die kecik..aku sampai pakai sarung tangan kat die...x bagi die menggaru...tapi sekarang kalau pakai...alamatnye memang die akan bukak la...da besar kan..serius...memang dugaan sangat...eczema + athma...2 penyakit ni...berhubung kait rapat...macam adik beradik...sekali attact athma...berumah tangga di hospital la mummy die...paling lame 2 minggu....alah bisa tegal biase da...dulu mase die teruk...berair2...kat muke usah cakap la...sampai orang x sanggup nak pegang die...kadang2 kalau bawak die keluar...siap yang tayang muke geli lagi...tanye..'x berjangkit ke??eh kenape ni??'muke geli geleman tu..plis tolong simpan...n jangan nak tayang sangat hokay...jage la sikit sensitiviti...meh nak habak...kalau berjangkit...ni ha...mak die yang kena dulu...sebab duk hari2 mengadap anak yang sakit eczema(teremosi)...hati ni x pernah lupe...doa sokmo...agar anak mummy ni...sihat macam anak orang lain....ni mummy nak kongsikan cream yang pernah aqim try....
ni macam pelembab la....untuk mengelakkan kulit kering...n boleh bawak mandi....juz sapu kat seluruh badan...biar seminit n bilas.....
cream ni...yang stakat ni paling hokay yang aqim pakai...steroid die sangat kuat...1x sehari je...n kalu kat muke tu kena letak nipis2 je...hingga2 kena...sebab kulit muke tersangat la nipis....die menghakis....
yang ni pon ok....pon 1x sehari je pakai....
ni cream yang mule2 aqim pakai....sekarang pon still pakai...tang muke...
yang ni pon aku pernah pakai...atas suggestion orang ramai...tapi aku pernah tanye Dr...die cakap cream ni kurang sesuai untuk eczema...
krim ni plak...aku pakai malam...bile kulit die berair...


next entry nanti aku sambung..n kongsikan pic aqim....xsempat nak amik dalam hp hubby....
sekian.....

4 comments:

Nashatilla said...

Hi...kmi adalah ejen kilang tudung...jika bermint nk wat jualan tudung boleh col kami dan lawti lmn sesawang kami http://nurayucollections.blogspot.com/....dan col untuk temphn...kmi mnrima tmphn scr runcit dan borong...harga boleh dirunding...

Tengkubutang said...

cuba try demovate cream.. ada dua jenis.. satu cream.. satu lagi ointment .. teman pun ada kulit sensitif gak.. farmasi syor pakai tu.. hemm.. teman baru tau yang elomet cream tu kandungan steroid nya tinggi.. Allah.. sebelum ni siap beli sebab bila pakai tu muka gebu jea.. rupa2nya.. aduh..

Unknown said...

erm...aqim kalu pakai arini elomet..besok licin!tapi kalau di saat getir..pakai jugak lah...kesian...merah n berair....demovate ye...ok boleh try ni...musim2 raye ni...makannye mcm2....hehhe...xbg kesian plak..da besar....

Tengkubutang said...

teman sendiri ada alahan kulit gak.. tapi dok x sure alahan apa.. samada psiorosis atau ekzema.. sampaisekarang masih ada.. pernah try mcm2 ubat.. jenuh .. tapi x baik2 gak.. cuma teman x seteruk satu badan lea kot.. kat kepala n telinga aje.. dulu pernah beli ubat GLA complex... baik sekejap pastu skip terus datang lik.. sakit ni memang xkan baik doktor ckp kan?