Thursday 11 December 2014

resepi roti yang sangat simple!

assalamualaikum..

dah terase macam diri ni blog masakan plak...terase macam hari2 pon nak up entry pasal masakan....mohon jangan menyampah blog usang aku ni...tapi x de la sampai nak melawan otai blogger masakan yang ado..hehehe....sy budak baru blaja gitu:p arini nak share resepi roti yang aku olah sendiri...setelah percubaan beberapa kali...senang sangat...korang boleh try...;)

bahan-bahan :

3 cwn tepung gandum**
1 sudu kecil serbuk penaik(di ayak bersama tepung gandum)
1 bj telor**
1 bungkus yis(mauripan)
1 cwn air suam
3 sudu gula
2 sudu marjerin**
2 sudu susu pekat manis**

cara-caranya ;

rendamkan air suam+yis+gula biarkan sampai berbuih naik..
campurkan kesemua bahan yang bertanda **
masukkan air sedikit demi sedikit sehingga adunan tidak melekat....uli sehingga lembut...kemudian biarkan doh selama lebih kurang 45 minit...kemudian tumbuk adunan...n uli sekali lagi...dan bentukkan roti mengikut citarasa anda...;) tunggu sehingga doh naik sekali lagi n boleh la di bakar....api 180 selame 30 minit api atas bawah n tambah 5 minit tuk api di bawah sahaje...so simple...^_^
(resepi ni aku olah sendiri...so harap paham..n ayat yang di guna pon ayat bagi senang paham gitu..hehe)


ni lah hasilnya..bahagian atas aku sapukan marjerin n taburkan sedikit gula...depend pade citarase masing-masing..kalau nak letak inti di dalam pon boleh...aku terlupa nak ambik pic step by step...erm..lain kali kena ingat...-,-'

sekian...

No comments: